Strategiebepaling en scenarioplanning
Onze eigen Michiel de Ruyter was er al zeer succesvol mee, Shell volgde eeuwen later en ook Louis van Gaal paste het afgelopen WK met succes toe. Hij kwam er verder mee dan menig ‘deskundige’ ooit had gedacht: Meerdere spelsystemen, Klaas Jan Huntelaar als geheime wapen, een cruciale keeperswissel; hij toverde steeds een nieuw konijn uit de hoed. Daarnaast was er eendracht en plezier binnen het team!
We hebben het hier over scenarioplanning, een methode om je strategie robuuster te maken. Je kunt de toekomst niet voorspellen, maar je kunt je er wel vooraf verschillende voorstellingen van maken, zodat je je strategie tijdig kunt aanpassen op actuele ontwikkelingen.
In het verleden hebben er geregeld gebeurtenissen plaatsgevonden die niet of nauwelijks te voorspellen waren: De kredietcrisis waarvan de gevolgen nog steeds merkbaar zijn, de angst voor de val van de euro en de situatie in de Oekraïne en het Midden Oosten zijn hier voorbeelden van.
Zoals gezegd zijn dit soort zaken moeilijk te voorspellen. Wat je wel kunt doen is je een voorstelling maken van wat er zou kunnen gebeuren en nu al nadenken over hoe je onderneming in een aantal verschillende scenario’s succesvol kan zijn.
Zodoende krijg je meer grip op ingrijpende beslissingen in het heden: Moet je wel of niet investeren in dat nieuwe product? Moet je wel of niet het strategische roer volledig omgooien?
Samen met gastdocent Martien van Winden bieden we een dag aan, gericht op het robuust maken van de strategie middels scenarioplanning. Deze dag is bestemd voor (Management) Teams en afdelingen. Het is namelijk van het grootste belang om, telkens opnieuw weer, na te denken over verschillende scenario’s voor de toekomst!
Martien was in de afgelopen jaren een aantal keren te zien en te horen op tv, o.a. bij Nova, rondom 10 en bij Jort Kelder’s ‘bij ons in de BV’ . Hij voorzag in 2000 onder meer al de spanningen binnen de eurozone en dat de kredietcrisis zou overgaan in een landencrisis (om tenslotte te eindigen in een pensioencrisis…).
Resultaten van deze dag:
- je scherpt je missie en visie aan
- je bent voorbereid op verschillende mogelijke ontwikkelingen
- je hebt een concreet stappenplan als richtlijn
- je kunt snel reageren op toekomstige veranderingen
- je creëert ideeën
- je doet inspiratie op
Dit is een kans om te zorgen dat jij en je team goed voorbereid zijn op de verschillende omstandigheden die zich voor kunnen doen.
Deze dag is ook zeer behulpzaam bij de voorbereiding voor het schrijven van een businessplan!