Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Stop nu met die slechte gewoonte!

Stop nu met die slechte gewoonte!
12 juli 2014 ben beurskens

Stop nu met die slechte gewoonte!

Hoe kun je nu stoppen met een gewoonte die een negatieve invloed heeft?

We kennen het allemaal wel: Een slechte gewoonte waar je graag van af zou willen. Misschien heb je ook gemerkt dat dit nog niet zo eenvoudig is. Als je er niet te veel over nadenkt lijkt het vaak onschuldig, maar als je wat beter kijkt, blijkt zo’n gewoonte toch een behoorlijk negatieve invloed te hebben op jou en je leven.

Hoe vaker het gedrag is herhaald hoe sterker de gewoonte

Een slechte gewoonte is aangeleerd gedrag dat vaak is herhaald. Hoe vaker je het gedrag hebt herhaald hoe sterker de gewoonte is. Na verloop van tijd wordt het een automatisme en ben je het je niet meer bewust.

7 tips om je te helpen:

1. Committeer je persoonlijk sterk aan het breken van de gewoonte

Als je niet echt wilt veranderen zul je het ook niet gaan doen. Zorg dus dat je een sterk verlangen ontwikkelt om te slagen in je opzet.

2. Denk na over goede gewoonten als alternatief gedrag

Zorg voor alternatieve gedragingen die je in de plaats kunt stellen van het gedrag waarmee je wilt stoppen. Kies iets gemakkelijks om mee te beginnen.

3. Wees je bewust van je slechte gewoonte

Heb er meer aandacht voor. Omdat het vaak gaat over automatisch gedrag, kan het je gemakkelijk ontglippen. Zo gauw als je het weer doet, start dan onmiddellijk met het alternatieve gedrag dat je je had voorgenomen, zonder ook maar een moment na te denken en…, zonder jezelf te veroordelen!

4. Doe het stap voor stap

Neem niet te veel hooi op je vork. Begin met kleine makkelijk haalbare stapjes en stel pas wat grotere doelen als je al resultaten hebt bereikt.

5. Maak een plan en wees heel specifiek

Plan bijvoorbeeld om 2 keer in de week naar de sportschool te gaan en leg het vast in je agenda. Kies van te voren de momenten waarop dat mogelijk is, bijvoorbeeld op weg naar je werk. Alleen maar zeggen: Ik ga aan mijn conditie werken is niet genoeg. Denk dus na over wanneer en hoe je het in je wekelijkse of dagelijkse levenspatroon kunt inbouwen.

6. Wees realistisch

Verwacht niet te veel in te korte tijd van jezelf. Heb geduld. Het kost ongeveer een week of drie om een nieuwe gewoonte aan te leren. Gun jezelf die tijd. Vertel vrienden en collega’s over je plannen en laat ze je ondersteunen. Steun uit je omgeving maakt het makkelijker.

7. Leer om jezelf te ontspannen

Stress is vaak de oorzaak van het ontstaan van een slechte gewoonte. Leren ontspannen helpt je om goed om te kunnen gaan met situaties die stress bij je oproepen. Doe dit bijvoorbeeld door meditatie of mindfulness te beoefenen, of wat ook maar voor jou werkt.

Als je er op let dat je alles wat je doet zo bewust mogelijk doet (mindfull dus, wat betekent: met aandacht), zul je merken dat een slechte gewoonte niet zo snel opnieuw zal ontstaan!

Tot zover mijn tips.

Wil je een ervaring delen doe dat alsjeblieft in het commentaarveld hier beneden.

Succes en plezier bij de uitvoering!
Ben

 

Deel dit artikel s.v.p. door op de knop hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk hiervan kunnen profiteren.


0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deel via email










Submit