Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Haal het beste uit je team

Ontspan nou toch eens!
7 september 2015 ben beurskens

Ontspan nou toch eens!

We hebben allemaal periodes in ons leven dat we gewoon teveel om handen hebben. Zo’n periode vol deadlines en net te veel prioriteiten. Ik geef je hier 53 veelal eenvoudige tips om goed voor jezelf te zorgen in een stressvolle tijd. Extra tip: Maak van de tips die je aanspreken een gewoonte nu je nog ontspannen bent na de vakantieperiode en je bent extra toegerust voor als de druk toeneemt!

  1. Zeg nee tegen alles wat niet belangrijk voor je is
  2. Vraag om hulp
  3. Zorg voor voldoende slaap
  4. Doe 5 minuten lang even helemaal niets
  5. Drink (kruiden) thee in plaats van koffie. Koffie geeft je slechts een korte kick en vervolgens raak je opnieuw vermoeid
  6. Luister naar aangename muziek
  7. Maak zelf muziek
  8. Eet gezond en vers voedsel
  9. Deel met een goede vriend of vriendin
  10. Neem 5 minuten ’s ochtends om te rekken en te ademen
  11. Loop of fiets zo veel mogelijk naar je bestemming
  12. Neem elk uur een kleine pauze van 5 minuten
  13. Maak een plan van alles wat gedaan moet worden
  14. Onderhoud het contact met je vrienden
  15. Maak ruimte voor rust
  16. Tel je zegeningen elke dag opnieuw weer en geef jezelf complimenten
  17. Maak elke dag een lijstje van de dingen waar je dankbaar voor bent
  18. Gebruik je lunchtijd voor jezelf en niet voor je werk
  19. Maak een lange wandeling of ga joggen
  20. Houd een planner bij en plan ook tijd in zonder afspraken
  21. Houd bij welke resultaten je boekt
  22. Ga op yogales of doe thuis wat yogaoefeningen
  23. Neem een warm bad
  24. Glimlach
  25. Steek een paar kaarsen aan
  26. Ga regelmatig voor een paar uur offline en zet alles uit wat je af kan leiden: internet, telefoon, tv
  27. Schrijf ondersteunende gedachten en affirmaties op
  28. Adem een paar keer diep in en uit
  29. Adem in, trek je schouders op, laat je armen slap langs je lijf hangen, houd dit enkele seconden vast en ontspan dan weer op een uitademing. Herhaal dit enkele keren
  30. Doe iets geks
  31. Ga de natuur in (bos, strand)
  32. Ga fietsen
  33. Drink veel water
  34. Lees spirituele teksten
  35. Vraag jezelf af: Wat is de eerstvolgende actie en focus alleen daarop. Doe één ding tegelijk en probeer niet te ‘multitasken’
  36. Creëer enkele routines zodat je niet bij alles hoeft na te denken hoe je het aan zult pakken
  37. Denk op papier en schrijf dingen op: Ideeën die opkomen, wat je te doen hebt, wat je niet mag vergeten etc.
  38. Laat je gevoelens toe en probeer ze niet weg te stoppen
  39. Bepaal (tijd) grenzen voor je activiteiten en houd je daar aan. Als de gestelde tijd op is ben je dus klaar met de taak
  40. Houd je weekenden vrij voor jezelf, dus geen e-mails, telefoontjes, afspraken etc.
  41. Zorg voor een ondersteunend groepje mensen om je heen: Je partner, vrienden
  42. Besteed uit wat je kunt uitbesteden (bijvoorbeeld schoonmaken, je boekhouding, strijken etc)
  43. Delegeer. Probeer niet alles zelf te doen als je met een team werkt, maar delegeer in overleg
  44. Zorg voor voldoende zonlicht; zeker in de winter. Ga dus veel naar buiten
  45. Zorg voor voldoende vitaminen. Neem een multivitamine bij je ontbijt of lunch, maar denk er wel aan dat dit nooit ongezonde eetgewoontes kan compenseren
  46. Eet veel vers fruit en groente
  47. Weersta de neiging om altijd maar productief te willen zijn; plan ook tijd in voor ontspanning
  48. Beperk je mediaconsumptie. Je brein kan maar een beperkte hoeveelheid informatie verwerken, dus overlaad je brein niet met tv nieuws, kranten, internet etc.
  49. Mediteer ’s ochtends een minuut of 10
  50. Begin met de meest lastige taken. Zo zorg je dat je geen energie kwijt raakt aan het uitstellen daarvan en ‘er tegen op zien’
  51. Beloon jezelf telkens als je een taak hebt afgerond
  52. Stel alle grotere beslissingen even uit
  53. Accepteer jezelf zoals je bent

Ik wens je toe dat je in ontspanning de doelen bereikt waar je van droomt.

Welke zijn jouw beste tips om goed voor jezelf te zorgen?

Plaats ze alsjeblieft in het commentaarveld onder aan deze pagina en laat je ook inspireren door de ideeën van anderen

Hartelijke groet,
Ben

Deel dit artikel s.v.p. door op de knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk hiervan kunnen profiteren.

4 Reacties

  1. Avatar
    Christa 4 jaar geleden

    Dag Ben,
    Mooie tips! Zeker in tijden waarin veel tegelijk gebeurd.
    Ik heb nog een aanvullende tip:
    Wees mild voor jezelf
    Vr.groet en een ontspannen dag gewenst,
    Christa

    • ben beurskens Auteur
      ben beurskens 4 jaar geleden

      Dag Christa,

      Dank je wel voor je mooie aanvulling!

      Hartelijke groet,
      Ben

  2. Avatar
    Marga 4 jaar geleden

    Hoi Ben,
    Mooie tips. Wel erg veel.
    Heeft op mij nu het effect van : wat veel, wat moet ik nog veel doen.
    Dus dan werkt het juist niet ontspannend.
    Tip bij deze 53 tips: kies er max 3 die voor jou werken.

    groet Marga

    • ben beurskens Auteur
      ben beurskens 4 jaar geleden

      Dag Marga,

      ja, dat is natuurlijk het gevaar: Dat je er als het ware een nieuwe taak of klus van gaat maken. Je hebt naar mijn mening een uitstekende oplossing gekozen: Maak het behapbaar door er een paar te kiezen die je aanspreken en die te gaan doen. Dank je wel voor deze tip!

      Hartelijke groet,
      Ben Beurskens

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deel via email










Submit